Gefions Historie

Den 4. oktober 1940 havde formanden for Damernes Roklub i Hellerup sat 10 medlemmer i stævne for eventuelt at kunne danne en ny dameroklub. Pladsen var blevet trang, og det var muligt at overtage Danske Studenters Roklubs bådværft og omdanne skurene til en klub.

7 kvinder gik med på ideen, og dermed var Gefion "født". Navnet fandt Ebba Svensson på - som hun sagde: "Sjælland blev pløjet ud fra Sverige - lige sådan blev vi pløjet ud af Damernes Roklub". Den stiftende generalforsamling blev holdt i november 1940.

- Vi havde nogle dejlige år derovre i Sundkrogen - gode, selvom det var under krigen, og der til tider var roforbud - og vi måtte have pas både til os selv og bådene. Der blev roet meget - vi hang jo nærmest i den klub hver aften, skriver Åse Niels Hansen i et jubilæumsblad.

Brændt ned i krigen

Skæbnen ville, at tyskerne var ude efter bådværftet ved siden af klubben, så den 5. maj 1943 - en aften, hvor alle både på nær én var på vandet - blev begge bygninger ramt, og Gefion brændte ned til grunden.

Vi fik husly hos KVIK og DSR, og der blev samlet penge ind til et nyt klubhus. En af de første, som sendte os penge, var kong Christian X.  1.000 kr. - det var mange penge dengang. Dansk Forening for Rosport foranstaltede, at der blev sendt lister rundt til samtlige roklubber landet over, hvor man kunne tegne sig for et beløb til Gefions byggefond. Og efter en kaproning på Bagsværd Sø, var der bal på Landevejskroen ved Bellevue, hvor overskuddet gik til Gefion. Dejligt at være medlem af et fællesskab, hvor hjælpen er nær, når nøden er størst.

Gefions dengang nye klubhusMed hjælp fra Gudmund Schack fik vi lov at bygge klubhus på den grund, vi ligger på i dag. Og trods byggeforbud lykkedes det at få klubhuset op at stå, så der kunne holdes standerhejsning på årsdagen for branden - 5. maj 1944.

Tilløbsstykke for børn

I 1945 opfordrede Københavns Kommune Gefion til at arrangere roning i skoleferien for børn, der ikke havde mulighed for at komme på landet. Tilslutningen var stor, og 40 børn mødte op. Det blev grundlaget for en aktiv ungdomsafdeling, som blandt andet deltog i mange af DFfR's landslejre.

Gefion var med på kaproningsbanerne fra 1948-1974 og vandt flere sejre - blandt andet Danmarksmesterskaber i firer med styrmand i 1949, 1950, kombineret dobbeltfirer i 1965, 1971 og 1974, samt et nordisk mesterskab i 1949.

Fra 1946 - 1972 var Gefion ejer af en dejlig lejrgrund i Mikkelborg ved Nivå. Aktiviteten var stor, og der var mange roture til grunden.

Kvinder holder fast

I 1970 begyndte flere af de mandlige roklubber at optage kvinder som medlemmer, men selvom der gennem årene har været forslag om at gøre Gefion til en blandet klub, er det altid blevet nedstemt på generalforsamlingen. Vi moderniserede dog navnet fra Dameroklubben Gefion til Roklubben Gefion :o)

For at skåne ryg og materiel anskaffede klubben i 1980 vogne og hejseværk til bådene. De holder stadig den dag i dag.

Klubbens medlemmer har altid været aktive på diverse ture  - arrangeret af os selv, af Københavnskredsen eller Dansk Forening for Rosport. Det har vi bibeholdt, og der findes mange gode historier blandt medlemmerne i klubben.

Motionskaproninger er kommet til - i inriggere - og her har vi gennem flere år stillet hold til Sved på panden i Københavnskredsen, samt til Langdistance kaproning og Maraton.

Ally på langtur i Nakskov Fjord 2019

Ally Jensen

Ally er en af vores garvede roere.

Hun har roet i Gefion, siden hun var helt ung

Igennem sit lange liv som roer, mindes hun især langturene.

Og hun har været på rigtigt mange spændende langture i udlandet, bl.a. 3 i London, 3 i Oslo, 3 i Sverige og 8 i Berlin for at nævne nogle.

En tur, som har gjort særligt indtryk på Ally, var en tur til Berlin:

- Det var en FISA-tur i forbindelse med det internationale roforbunds 100-års jubilæum, hvor 300 roere kom roende ad forskellige ”veje” ind til det Olympiske Rostadion. Vi roede fra Brandenburg, og det var fantastisk at ro ind på rostadion og mødes med de mange andre, siger hun.

Ally synes, at langtursroning er skønt:

- Det giver mange oplevelser, og man skal håndtere mange forskellige situationer.

Ally har stadig to langture, som står på hendes ønskeliste:

Det er at ro en tur rundt om Møns Klint og en tur fra Nakskov til Bandholm.